lese- og skrivevansker og dysleksi

5-7% av befolkningen har dysleksi.

Det er en betydelig arvelig komponent knyttet til dysleksi, og internasjonal forskning av vist at dersom en forelder har dysleksi er det nærmere 50% sannsynlighet for at barnet også får det. Tidlig innsats og riktige tiltak er viktig for å begrense konsekvensene for barnet. Pedagogene hos Vekst har inngående kunnskap om dysleksi og leseutvikling, og kan hjelpe med systematisk og tilpasset opplæring tilpasset ditt den enkeltes utviklingsnivå. Veiledning og støtte til foresatte er en naturlig del av tilbudet.

Vi kan også tilby utredning av dysleksi for barn, ungdom og voksne ved hjelp av testverktøyene Dysmate eller Logos. Disse er begge vitenskapelige tester som brukes for kartlegging av leseferdigheter og stadfesting av dysleksi.

Personer med dysleksi kan ha behov for tilrettelegging både i grunnskole, videregående skole og høyere utdanning. Disse rettighetene er hjemlet i Opplæringsloven og Lov om høyskoler og universiteter. Vekst kompetanse kan gi veiledning på rettigheter og tilretteleggingsbehov for den enkelte.

Tidlige risikomarkører på dysleksi

5-7% av befolkningen har dysleksi. Dysleksi er medfødt og har en klar arvelig komponent. Dersom en av foreldrene har dysleksi er det ca 50% sannsynlighet for at også barnet utvikler dysleksi.

Nyere forskning har vist at en kan se tegn på at et barn kan utvikle dysleksi, også kalt risikomarkører, allerede i førskolealder. Kunnskap om disse risikomarkørene er viktig for at barnet skal få tidlig og god hjelp. Jo tidligere et barn får hjelp, jo større er effekten.

Risikomarkører i førskolealder

  • vansker med uttale og artikulasjon

  • vansker med å uttrykke seg språklig

  • dårligere ordforråd enn jevnaldrende

  • vansker med rim

  • liten interesse for språklige aktiviteter

  • liten interesse for å lære seg bokstaver

  • svak språklig bevissthet

De første skoleårene

  • vansker med å lære (og huske) koblingen mellom lyd og bokstav

  • svak fonologisk bevissthet (bevissthet om hvilke lyder et ord består av)

  • vansker med lesing

  • har ikke automatisert høyfrekvente ord

  • staver lydrett (skriver ordene akkurat slik de høres ut)

  • blander store og små bokstaver i skrift

  • lav skrivehastighet

  • blander ofte bokstaver med med form som ligner

    • b-d-p-q

    • u-n

    • t-f-j

Mellomtrinnet

  • lav lesehastighet

  • vansker med lesing av både kjente og ukjente ord

  • få automatiserte ordbilder

  • staver lydrett

  • dårlig leseflyt, særlig ved høytlesing

  • utydelig håndskrift

  • ønsker å unngå høytlesing

  • vansker med engelsk skriftlig

Hos ungdom og voksne

  • dårlig leseflyt

  • ofte lav motivasjon for lesing

  • vansker med rettskriving

  • av skrivehastighet

  • bruker et kort og enkelt språk i skriftlig arbeid

  • vansker med tekststruktur

  • vansker med å uttrykke seg skriftlig

Det er ikke uvanlig at arbeid med tekst, både i form av lesing og tekstproduksjon, er veldig krevende for barn og voksne med dysleksi. Mange opplever imidlertid at lesingen etterhvert går lettere, mens skrivevanskene vedvarer.

kjennetegn på dysleksi

Ønsker du privatundervisning, råd og veiledning eller utredning av dysleksi? Alle pedagoger i Vekst Kompetanse har inngående kunnskap om dysleksi og er sertifiserte testledere av Dysmate og/eller Logos.

Ta kontakt for en uforpliktende prat.