kurs og kompetanseheving
-

hvordan forstå elever som strever?
Et praksisnært kurs for assistenter og fagarbeidere.
Kurset øker kompetansen og den helhetlige forståelsen hos en faggruppe som har lite formell, relevant utdanning, men som ofte kommer tett på elever som strever i skolehverdagen.
Deltakerne får en grunnleggende innføring i ulike lærevansker og diagnoser, samtidig som det fokuseres på konkrete tiltak som kan tas rett ut i hverdagen.
Kurset kan tilpasses kundens ønsker og behov både i innhold og omfang.
Kursholder Hilde Nøstvik Larsen
Varighet: 3-5 timer
-

Tilrettelegging for elever med DLD
Den vanligste lidelsen du aldri har hørt om
Språkvansker, eller Developmental Language Disorder (DLD), er en av de vanligste utviklingsforstyrrelsene hos barn, men likevel ofte oversett eller misforstått. Dette kurset er skreddersydd for alle som møter elever med språkvansker i skolen – fra lærere til assistenter og annet pedagogisk personell.
Gjennom dette kurset vil du få en grundig innføring i:Hva DLD er: En klar og forståelig forklaring på denne utfordringen.
Hvordan DLD kommer til uttrykk: Lær å gjenkjenne tegn og symptomer på språkvansker på ulike alderstrinn.
Praktisk tilrettelegging: Få konkrete strategier og verktøy for hvordan du kan legge til rette for mestring og utvikling hos elever med språkvansker i klasserommet.
Kursholder: Hilde Nøstvik Larsen
Varighet: 1,5-3 timer -

rom for alle
Sett struktur på timeplanen!
Eksekutive funksjoner er de kognitive prosessene som blant annet styrer vår evne til oppmerksomhet, planlegging og organisering. Svekkede eksekutive funksjoner er vanlig hos elever med nevroutviklingsforstyrrelser.
Kurset viser hvordan læreren kan møte elevens behov gjennom å skape en undervisning som er både dysleksivennlig/ADHD-vennlig/autismevennlig.
Kurset kan tilpasses kundens ønsker og behov både i innhold og omfang.
Kursholder: Hilde Nøstvik Larsen
Varighet 2-3 timer
-

Fra kartlegging til gode tiltak
Et kurs for lærere, spesialpedagoger og skoleledere
Hvordan kan vi best utnytte resultatene fra kartlegginger for å skape gode og effektive tiltak som fremmer læring?
De fleste skoler har gode rutiner for kartlegging av elevene, samtidig som mange er usikre på hvordan de skal tolke og forstå elevens resultater.
Kurset tar for seg forskjellen mellom dynamiske og normerte kartlegginger, og ser på hvordan kan tolke og bruke dataene fra ulike typer kartlegginger. Hovedfokuset er på å omsette kartleggingsresultater til konkrete og gode tiltak som direkte bidrar til elevenes faglige og sosiale utvikling.
Kurset kan tilpasses kundens ønsker og behov i innhold og omfang.
Kursholder Hilde Nøstvik Larsen
Varighet 1,5-3 timer
-

intensiv leseopplæring
Et praksisnært kurs for alle som jobber med leseopplæring
Et kurs som både presenterer oppdatert forskning og teoretisk forankring, samtidig som vi ser på hva dette betyr for hverdagen i skolen.
Praksisnær tilnærming til tidlig intervensjon, hensiktsmessig kartlegging, tidlige tegn på dysleksi, oppbygging av intensive lesekurs og gode tiltak.
Kan inkluderer en praktisk økt i bruk av digitale hjelpemidler og lese- og skrivestøtte.
Kurset kan tilpasses kundes ønsker og behov både i innhold og omfang.
Kursholder Hilde Nøstvik Larsen
Varighet:2-4 timer
-

God bruk av digitale hjelpemidler i lese- og skriveopplæringen
Et praksisnært kurs for lærere og spesialpedagoger som vil utnytte digitale verktøy til å støtte elever med lese- og skrivevansker.
Kurset gir innsikt i hvordan man kan bruke apper, nettressurser og innebygde funksjoner i PC, nettbrett og Chromebook til å styrke både tilpasset opplæring og selvstendig arbeid.Deltakerne får konkrete eksempler, øvelser og forslag til hvordan digitale hjelpemidler kan tas i bruk i undervisningen allerede neste dag.
Kursholder: Jon Ivar Fjose
Varighet: 2–4 timer -

Bruk av kunstig intelligens i språklæring
Et inspirerende kurs for lærerer og innlærere som ønsker å forstå og ta i bruk KI-verktøy i språkfag.
Kurset viser hvordan språkmodeller som ChatGPT, tale-til-tekst og andre KI-løsninger kan brukes til å skape mer motiverende, differensierte og elevaktive læringssituasjoner.Det legges vekt på både etiske vurderinger og praktiske måter å integrere KI i språkopplæringen på, fra A1 til B2-nivå.
Kursholder: Jon Ivar Fjose
Varighet: 2–4 timer -

Kunstig intelligens i klasserommet
Et aktuelt og praksisnært kurs for lærere som ønsker å ta i bruk KI-verktøy i undervisningen.
Kurset gir en grunnleggende innføring i hvordan kunstig intelligens kan brukes til planlegging, idéutvikling, vurdering og elevaktiv læring på en trygg og pedagogisk måte.Deltakerne får utforske verktøy som ChatGPT, bilde- og lydgeneratorer, samt andre KI-løsninger som kan støtte kreativitet, tilpasning og differensiering i ulike fag.
Det legges vekt på etiske problemstillinger, personvern og kritisk tenkning hos elevene.Kursholder: Jon Ivar Fjose
Varighet: 2–4 timer
tilbakemeldinger fra tidligere kurs
“Jeg har lært mye om hvordan jeg kan møte og forstå de elevene som ikke følger med eller utfordrer i klasserommet på en bedre måte”
“Veldig bra kurs! Godt forklart og mye god informasjon om språkvansker. Supert at kursholder snakker tydelig og rolig, og at innholdet er variert med teori, praktiske eksempler og videoer.”
“Veldig bra kurs. Kursholder er tydelig og flink til å formidle på en måte vi forstår. Har lært mye nytt, og fått bekreftet at jeg gjør mye riktig fra før”
“En engasjert forsamling fikk lære om ulike lærevansker og diagnoser, sammenhengen mellom språk og atferd, og hvordan vi bedre kan forstå elever som strever.
Et kurs som var midt i blinken for våre medlemmer.”
“Et veldig bra webinar. Fin samtale om viktigheten av samarbeid mellom assistent og lærer, avklaring av forventninger og tips til å forbedre dette”
“God og nyttig kompetanseheving for vårt miljøpersonale. Mange sier de har fått bedre fokus på hvordan de kan gjøre ting og hva de kan bli bedre på. De opplevde kursholder som tydelig og saklig, med en fin mix av teori og praktiske eksempler”
“Seriøst, nyttig og informativt webinar. Fint å se og oppleve nye perspektiver på hvordan løse utfordringer på jobb”