hjelpemidler for personer med språkforstyrrelser

Jeg har holdt flere kurs til skoler om leseutvikling, språkvansker, dysleksi og praktisk bruk av hjelpemidler.

Rundt omkring på skolene møter jeg lærere som har et veldig stort ønske om å legge godt til rette for elevene sine, men som beskriver at de mangler praktisk kunnskap og erfaring om hvordan de skal gjøre det. Elevene kan ha fått lisens på utvidet lese- og skrivestøtte som f eks Lingdys eller Intowords, mens lærerne mangler tilstrekkelig opplæring i hvordan de skal hjelpe elevene til å nyttiggjøre seg av verktøyene. Å øve på dette i fellesskap med andre lærere har for mange vært veldig nyttig. God pedagogisk bruk av digitale hjelpemidler forutsetter at lærerne er trygge på både verktøyet og hvordan dette kan brukes som en naturlig del av opplæringen.

For et par uker siden ble artikkelen “Hjelpemidler for personer med språkforstyrrelser” revidert med oppdaterte lenker og ressurser. På en oversiktlig og ryddig måte, og med et språk som er klart og forståelig, gir forfatterne en oversikt over ulike språkforstyrrelser og hvilke hjelpemidler som kan være nyttige for den enkelte.

Artikkelen er skrevet av Kirsten M. Bjerkan ved Statped, Gitte N. Gjersdal ved Oslo Voksenopplæring, Nydalen og Hilde Fresjarå ved Styringsenheten for NAV Hjelpemidler og tilrettelegging.

Jeg deler den her og anbefaler både lærere, foreldre og andre med interesse for lesing, skoleutvikling og spesialpedagogikk å lese.

Kunnskapsbanken.net

Forrige
Forrige

Neste
Neste

VeKSt fyller 1 år