Utviklingsmessige språkforstyrrelser/ DLD

DLD (på norsk: utviklingsmessige språkforstyrrelser) erstattet fra oktober 2021 det tidligere begrepet spesifikke språkvansker, og har av mange blitt beskrevet som "den vanligste lidelsen du aldri har hørt om". Beregninger har vist at ca 1 av 14 barn har DLD, hvilket tilsvarer ca 2 elever pr skoleklasse.

Utviklingsmessige språkforstyrrelser er medfødt og de opptrer tidlig i utviklingen uten at man finner er klar årsak til vanskene. DLD opptrer ofte samtidig med andre vansker som dysleksi, vansker med oppmerksomhet og konsentrasjon, språklydvansker, ADHD, atferdsvansker og emosjonelle vansker.

Elever med DLD kan ha både impressive og ekspressive vansker, noe som betyr at de kan ha vansker med å forstå og gjøre seg forstått. DLD kjennetegnes ved at språket er forsinket sammenlignet med jevnaldrende og språkvanskene er det primære problemet. Den generelle utviklingen er relativt upåvirket av språkproblemene.

Elever med DLD har ofte vansker med sosialt samspill. De kan streve med å delta i en samtale med jevnaldrende, og opplever ofte at tempo i dialogen går for fort. Språkforstyrrelser øker sårbarheten for psykiske vansker dersom de ikke blir oppdaget.

DLD er en usynlig vanske som kan fort forveksles med oppmerksomhetsvansker eller atferdsvansker.

Kjennetegn på DLD hos yngre barn:

  • begynner å snakke seint

  • vansker med å lære nye ord

  • vansker med å delta i en samtale

  • velger ofte aktiviteter som stiller få krav til språklig samhandling

  • vansker med å forstå beskjeder og ta imot instruksjoner

  • mange grammatiske feil når de snakker

Kjennetegn på DLD hos skolebarn:

  • begrenset bruk av komplekse setninger

  • ordletingsvansker

  • vansker med å holde en god struktur ved formidling av en historie, både skriftlig og muntlig

  • vansker med å forstå språklige bilder

  • grammatiske feil

  • vansker med lesing, særlig leseforståelse og rettskriving

Tilrettelegging for elever med DLD i klasserommet:

  • aktiver forkunnskaper

  • bruk korte setninger

  • forklar begrepene

  • bruk mange eksempler

  • bruk visuell støtte

  • sikre god struktur og forutsigbarhet

  • gjenta beskjeder og viktig informasjon- og sikre at elevene har fått det med seg.

  • still kontrollspørsmål og gi lang svartid

  • gi elevene tilgang på forenklede tekster

For en enkel vurdering av elevens av språkferdigheter anbefales 20 spørsmål om språkferdigheter, utviklet av Ernst Ottem. https://www.statped.no/.../tjue-sporsmal-om.../.

Denne filmen fra Lesesenteret i Stavanger illustrerer godt hvordan DLD kan arte seg hos en ungdom. https://youtu.be/afYRWJWmVtQ?si=hOHcVLDofUpgha3L

Ønsker du privatundervisning eller råd og veiledning om DLD?

Flere av våre pedagoger har lang erfaring med arbeid med elever med språkvansker og DLD.